English

Shqipëria dhe fuqitë e mëdha - Roli i Gjermanisë në krijimin e shtetit shqiptar

Nga Anila Shuka

Berlin, 28 Nëntor 2010 - Më 28 nëntor 1912 Shqipëria shpalli pavarësinë, por Konferenca e Londrës nuk e njohu qeverinë e Ismail Qemalit. Ajo vendos që Shqipëria të bëhet principatë.

Cili ishte roli i Gjermanisë në krijimin e Shqipërisë së Vidit?

Ishte një e hënë pasdite e dhjetorit të vitit 1912, kur ambasadorët e Austro-Hungarisë, Gjermanisë, Rusisë, Francës dhe Italisë u mblodhën për një çaj në dhomën e punës së ministrit të Jashtëm anglez Edward Gray.

Njëra nga temat kryesore të takimit, që në muajt e mëpasshëm do të përsëritej e do të hynte në histori nën emrin Konferenca e Londrës, ishte Shqipëria. Që vendi ballkanik, populli i të cilit gati tri javë më parë kishte shpallur pavarësinë, do të mëvetësohej kjo dihej.

Por pyetja ishte, se cila do të ishte forma e këtij shteti, kufijtë e tij dhe kush do ta drejtonte këtë popull me shumicë myslimane?

Historiani gjerman Hanns Christian Loehr, i cili sapo ka nxjerrë për botim librin e tij me titullin "Die Gründung Albaniens - Wilhelm zu Wied und die Balkandiplomatie der Grossmaechte 1912-1914" (Themelimi i Shqipërisë - Wilhelm Wiedi dhe diplomacia e fuqive të mëdha ndaj Ballkanit 1912-1914), i ka marrë nën lupë bisedat e asaj kohe.

Kufij të panatyrshëm

Në librin e tij prej mbi 250 faqesh, Loehr analizon diplomacinë e fuqive të mëdha në prag të Luftës së Parë Botërore, duke marrë si shembull pikërisht krijimin e shtetit shqiptar.

Me shtet shqiptar ai nuk nënkupton atë që nënkupton shumica e shqiptarëve, shpalljen e pavarësisë më 28 nëntor 1912, por atë krijesë që doli si rezultat i kompromisit të Londrës në vitin 1913: Pra një principatë e pavarur nën udhëheqjen e princit gjerman Wilehlm zu Wied dhe e mbrojtur nga gjashtë fuqitë e mëdha. Negociatat e asaj kohe për krijimin e shtetit shqiptar, sipas Loehr, marrin një rëndësi të veçantë në historinë evropiane dhe madje atë botërore, thotë Loehr.

Sepse aty pasqyroheshin mosmarrëveshjet midis fuqive: Një shembull është arritja e kompromisit për kufijtë e Shqipërisë, si pasojë e të cilit 750 mijë shqiptarë u lanë jashtë territorit.

"Kufiri me Serbinë për shembull ishte një kufi shumë i panatyrshëm dhe i padrejtë për popullin shqiptar, por meqenëse ishte rezultat i një kompromisi, ai bëri që të paktën edhe për dy vjet të ruhej paqja evropiane dhe të mos kishte luftë ndërmjet Austro-Hungarisë dhe Rusisë", thotë Loehr në një intervistë për programin shqip të Deutsche Welle. Austro-Hungaria ishte pro një shteti të fuqishëm shqiptar ku të përmblidheshin të gjitha trojet e banuara nga shqiptarët. Vjena në këtë mënyrë, donte të pengonte daljen e Serbisë (e bashkë me të të Rusisë) në Adriatik.

Austro-Hungaria mbështetej nga Gjermania dhe Italia, ndërsa Rusia dhe Franca mbronin interesat e shteteve të tjera ballkanike: Serbi, Mali i Zi, Bullgari dhe Greqi, të cilat do të kishin preferuar ta ndanin mes tyre hapësirën shqiptare.

Që zgjidhja e dalë nga ky tregtim interesash do të dështonte, dukej për shembull edhe në mënyrën se si ishte planifikuar ndërtimi institucioneve të shtetit të ri.

"Aty ishte përcaktuar me hollësi edhe se si do të ndaheshin postet e drejtorëve të bankës shqiptare ndërmjet gjashtë fuqive. Përcaktime të tilla deri në detaj do të bëheshin shkak për grindje të herëpashershme"- tregon Loehr. Wilhelm II kundër krijimit të Shqipërisë

Fakti që princi i zgjedhur për të udhëhequr shqiptarët ishte gjerman nuk ishte shenjë e interesimit të veçantë të Gjermanisë ndaj Shqipërisë.

Wiedi, si protestant dhe gjerman, supozohej të ishte neutral. Por fakti që ai nuk kishte përvojë me Shqipërinë ishte në një farë mënyre personifikimi i këtij kompromisi të dobët. Fakti që ishte gjerman ishte pozitiv, sepse Gjermania nuk kishte interesa të drejtpërdrejta në Ballkan.

Dhe më së miri kjo del në pah nga qëndrimi i perandorit të atëhershëm:

"Wilhelmi II nuk donte as që Wiedi të shkonte në Shqipëri, e as që të kishte një shtet shqiptar. Por ishin diplomatët ata që e manovruan atë në këtë drejtim duke iu referuar detyrimit që vinte nga aleanca me Vjenën". Dhe këtu del edhe shkaku se përse Loehr, i cili si historian është marrë kryesisht me rrëmbimet e veprave të artit në kohën e nazizmit, merr mundimin të bëjë një studim për Shqipërinë:

"Duke parë politikën e jashtme të Gjermanisë në shembullin e Shqipërisë, sheh se perandori gjerman nuk kishte fare pushtet. Kështu duke shtruar pyetjen, se kush e mban përgjegjësinë për shpërthimin e Luftës së Parë Botërore, përgjigja është se një pjesë kryesore të përgjegjësisë nuk e mban perandori, por kancelari i perandorisë (Bethmann Hollweg)", thotë ai në intervistë.

Skandabeg në vend të Skënderbeut Pra, Loehr e ka vërtetuar atë që dëshironte. Pyetja që mbetet për ata që janë vërtet të interesuar të mësojnë diçka të re për historinë e Shqipërisë, është se çfarë mund të zbulojnë ata tek ky libër.

Michael Schmidt-Neke është njëri nga historianët gjermanë, që është marrë më së shumti me historinë e Shqipërisë së asaj periudhe. Ai e ka lexuar librin e Loehrit dhe ka recensuar atë në revistën shkencore Suedosteuropa-Mitteilungen (Njoftime nga Evropa Juglindore).

Në një intervistë për programin shqip të Deutsche Welle-s, Schmidt-Neke kritikon faktin, që autori iu referohet vetëm burimeve gjermane e austriake.

"Në libër mungojnë burimet nga fuqitë e tjera. Po ashtu injorohet tërësisht literatura shkencore e vendeve ballkanike, për të mos folur pastaj për literaturën shqiptare", ankohet Schmidt-Neke.

Schmidt-Neke gjithashtu konstaton me keqardhje, se për Wiedin flitet vetëm në shtatëdhjetë faqet e fundit, pra nuk është një libër i mirëfilltë për historinë e Shqipërisë në periudhën e Wiedit, ashtu siç premton titulli.

Që autori pothuajse nuk ka fare njohuri nga Shqipëria, këtë nuk e dëshmon vetëm fakti që nuk ka përdorur burime nga literatura shqipe, por edhe që shumë emra personalitetesh shqiptare janë shkruar me gabime, si për shembull: Skandabeg, e jo Skanderbeg, siç thirret Skënderbeu nga gjermanët.

Por sipas Schmidt-Nekes, Loehr tregohet naiv kur e riprodhon legjendën e një farë gjermani me emrin Otto Witte, i cili në vitin 1913 gjoja ishte shpallur mbret i Shqipërisë nga osmanët."Burimi i vetëm i kësaj përralle është libri që ka shkruar vetë Witte", thotë Schmidt-Neke. Edhe pse libri i Hanns Christian Loehrit ka kaq mangësi, për historianët ai përmban shumë detaje interesante e që mund të sjellin një ndihmesë për të plotësuar panoramën e asaj kohe. Një i tillë është për shembull fakti që kishte shumë gjermanë, që u treguan të gatshëm të viheshin në mbrojtje të princit Wiedit, e që njëri syresh ishte poeti i njohur Georg Trackl.

KOMENTE